Vlaamse Media Maatschappij start met Starway Film Distribution

maandag 19 juli 2010

De Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) gaat, onder de vlag van Starway Film Distribution, films verdelen. Hiervoor gaat VMMa een exclusieve samenwerking aan met filmdistributeur E1 (het vroegere RCV). E1 is een internationale speler die voor de Vlaamse markt op zoek was naar een krachtige partner om filmdistributie op zich te nemen. E1 heeft films in zijn portefeuille zoals The Golden Compass, FAME en 17 again.

Starway Film Distribution is een volgende stap in de diversificatiestrategie van VMMa. Een aantal jaren geleden al maakte VMMa van diversificatie een strategische prioriteit. Zo werd bijvoorbeeld JIM Mobile gelanceerd, een partnership met KPN Belgie: meer dan 500.000 klanten maken intussen gebruik van deze prepaid service. Of vtm books, het label waaronder VMMa al zijn boeken-activiteiten heeft gegroepeerd. In 2009 werden er meer dan 1 miljoen 'vtm books' verkocht. Ook in de audiovisuele extensies is de VMMa een belangrijke speler: in de eerste plaats voor CD- en DVD-afgeleiden van populaire programma's maar ook in de filmsfeer zette VMMa een hele poos geleden haar eerste stappen met de Faits Divers-reeks: bioscoop- en dvd-releases van o.a. 'Verlengd Weekend', 'Hel van Tanger', 'Aanrijding in Moscou' en 'De SM Rechter'.

Vandaag kondigt VMMa een exclusief partnership aan met filmdistributeur E1. Manager Line Extensions & Newbiz Wim Hubrechtsen: 'Dit najaar al gaan we van start met een beperkt aantal titels. De nieuwe activiteit brengen we onder bij Starway, de nv die we vorig jaar al oprichtten om onze management-, booking- en record activiteiten in goede banen te leiden. Naast Starway Entertainment komt er vanaf september dus ook Starway Film Distribution. Met Starway Film Distribution gaan we helemaal vooraan in de keten zitten, waar we de basis kunnen leggen voor latere afgeleiden in home entertainment (DVD) en natuurlijk ook voor mooie titels in onze filmprogrammatie op TV.'

Joke Wartenbergh, Jan Kouwenhoven, beiden Managing Directors E1 entertainment Benelux: 'Wij zijn zeer verheugd een bijdrage te kunnen leveren aan dit nieuwe initiatief. In Nederland is Entertainment Benelux de grootste Independent Theater Distributeur met een marktaandeel vorig jaar van 8.83%. Dat willen we graag in België ook realiseren. VMMa is daarbij een grote en zeer visionaire partner.'

Mediabedrijven in binnen- en buitenland zoals RTL en M6 hebben al gelijkaardige initiatieven ontwikkeld. Peter Quaghebeur, directeur-generaal van VMMa: 'Als ambitieus en innovatief mediabedrijf onderzoeken we voortdurend nieuwe pistes. En dit is een diversificatie die zeer nauw aansluit bij onze programmatie en de afgeleiden die we nu al brengen.'

Persbericht VMMa

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

VRT NWS journaal 13u
    Onze natuur