VARA wijzigt zijn zaterdagavond

maandag 13 maart 2006

De VARA past de programmering op de zaterdagavond aan. Allereerst komen de volgende speelfilms op de zaterdagavond te vervallen...

• 25 maart Apocalypse Now Redux
  • 01 april Sweet Sixteen
  • 08 april Dirty Pretty Things
  • 15 april Igby goes down
  • 22 april Career Girls
  • 29 april La Vita è Bella
Verder worden de films 'Belager' en 'Offers', elk in twee delen, uitgezonden op de volgende data:
  • 'Belager' 25 maart en 1 april
    Een wethouder heeft een korte affaire met een journaliste van de regionale televisie. Aan hun relatie komt echter een einde als zij erachter komt dat hij zijn ex-vrouw bedreigt en zijn kinderen mishandelt. Als de wethouder zich vervolgens niet neerlegt bij de afwijzing, wordt ook de journaliste door hem belaagd. In de tweedelige televisieserie 'Belager' worden de hoofdrollen gespeeld door Pierre Bokma (wethouder Marcel Paroo), Kim van Kooten (journaliste Nikki Witte) en Johanna ter Steege (advocate Elles Pauw). 'Belager' is in twee delen te zien bij de VARA op Nederland 3 op de zaterdagen 25 maart en 1 april 2006 om 23.25 uur.

Na haar afwijzing wordt journaliste Nikki bedolven onder nachtelijke telefoontjes en andere dreigementen van wethouder Paroo. Wanneer de wethouder zijn vrouw de dood injaagt, is de maat vol voor de journaliste, die zich realiseert dat zij nu ook in levensgevaar verkeert. Ze wendt zich tot een advocate, maar in plaats van geholpen te worden, heeft de stalker nu een mogelijk nieuw slachtoffer. Tegelijkertijd is hij de journaliste niet vergeten.

'Belager' werd geregisseerd door Dana Nechusthan. Het scenario werd geschreven door Alma Poppeyus en Hein Schütz in samenwerking met Dana Nechushtan.

De dramaproductie 'Belager' was eerder in november 2000 te zien.
    'Belager', op de zaterdagen 25 maart en 1 april 2006, om 23.25 uur bij de VARA op Nederland 3.
  • 'Offers' 22 april en 29 april
    Op 22 en 29 april, de dag dat Nederland Koninginnedag viert, zendt de VARA in twee delen de akelig actuele thriller 'OFFERS' uit. 'OFFERS' vertelt het verhaal van een man en een vrouw die verstrikt raken in de strijd tussen terreur en antiterreur in Europa.
    De hoofdrollen worden gespeeld door Jacob Derwig ('Zus & Zo', 'De Enclave', 'Bij ons in de Jordaan') en Maryam Hassouni ('Dunya en Desie', 'Shouf Shouf! de serie'). Het scenario voor 'OFFERS' is geschreven door Alma Popeyus en Hein Schütz, die in 2005 de LIRA Prijs wonnen voor het scenario van het VARA-drama 'De Enclave'. Regisseur Dana Nechushtan is bekend van 'Belager', 'Necrocam' en 'Dunya en Desie'. 'OFFERS' is te zien op de zaterdagen 22 en 29 april 2006 om 23.25 uur bij de VARA op Nederland 3.

Als zijn ouders in Parijs het slachtoffer worden van een zelfmoordaanslag, wordt politieman Haron benaderd door een geheime dienst. De terreurgroep in Parijs zou banden hebben met een slapende cel in Nederland, die een aanslag in Amsterdam voorbereidt. Zonder dat hij zijn collega's bij de Unit Mensensmokkel iets mag vertellen, schaduwt hij de Palestijnse Laila, een vermoedelijke kandidate voor de zelfmoordactie. Wanneer zij hem betrapt en zijn dekmantel doorziet, komt hij erachter dat zij de zus is van de jongen die in Parijs gedwongen werd zichzelf op te blazen - de moordenaar van zijn ouders.

Net als Haron blijkt Laila gedreven te worden door wraak. Als Haron door Laila betrokken raakt bij een moord, laten zijn collega's en de geheime dienst hem vallen. Haron en Laila zijn tot elkaar veroordeeld om het lot te keren. Terwijl Haron wanhopig probeert de nieuwe zelfmoordaanslag te voorkomen, wordt hij door Laila voorgesteld aan de leden van de cel. De weg terug lijkt afgesloten. Kan hij de aanslag die in Amsterdam op Koninginnedag dreigt nog tegenhouden? 'OFFERS' is een fictieve thriller die steeds meer werkelijkheid lijkt te worden.

'OFFERS' is geproduceerd door de VARA.

Cast: Jacob Derwig, Maryam Hassouni, Sabri Saad El Hamus, Tygo Gernandt, Ricky Koole en Marcel Musters.

Deze productie kwam mede tot stand met de steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties.
    De televisiefilm 'OFFERS' was eerder in oktober 2005 te zien.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Heterdaad
    VRT NWS laat