'Podium Witteman' met Ton Koopman, Lucie Horsch en winnaars van de Edison Klassiek

zaterdag 18 november 2017

Paul Witteman ontvangt barokpaus Ton Koopman, blokfluitiste Lucie Horsch, Cappella Amsterdam en andere winnaars van de Edison Klassiek.

De prestigieuze Edison Klassiek is een van de oudste muziekprijzen wereldwijd. Hij wordt jaarlijks uitgereikt voor 'geluidsdragers van buitengewone kwaliteit'. Het is inmiddels traditie dat Paul Witteman de eerste Edisons mag uitreiken.

Dirigent, organist en klavecinist Ton Koopman ontvangt dit jaar de prestigieuze oeuvreprijs. En terecht! Koopman is een van de pioniers van de barokmuziek. De jury noemt hemt 'een borrelende bron van kennis over en enthousiasme voor muziek.' Koopman heeft een geweldig grote discografie met o.a. alle cantates van Bach en de complete werken van een van Bachs muzikale idolen: Dietrich Buxtehude. Speciaal voor deze uitzending begeleidt Ton Koopman countertenor Maarten Engeltjes in het schitterende Jubilate Domino van Buxtehude.

De 18-jarige blokfluitiste Lucie Horsch krijgt een Edison voor haar debuutalbum met concerten  van Vivaldi. De jury schrijft: 'Door de blokfluit van Lucie Horsch klinkt Vivaldi’s muziek afwisselend speels, levenslustig, intens, melancholiek, ernstig, duister en melodieus. Ongeveer zoals het leven zelf.'

Cappella Amsterdam krijgt een Edison voor de cd met Kanon Pokajanen van Arvo Pärt. Volgens de jury zit deze muziek 'de kelen van Cappella Amsterdam als gegoten', om meteen daaraan toe te voegen: 'Onbegrijpelijk dat dit topkoor tegenwoordig moet zien te overleven zonder structurele subsidie.'

Verder ontvangt Paul de winnaars van de categorieën 'de ontdekking', 'solist instrumentaal' en de 'publieksprijs'. Kortom, het wordt een show met grote namen en muziekuitvoeringen op het allerhoogste niveau.

In 'Podium Witteman Extra' duikt Emma van der Schalie met Edison-bestuurder Paul Solleveld in de rijke historie van de Edison Klassiek. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO Cultura, aansluitend aan de reguliere uitzending van 'Podium Witteman'.

'Podium Witteman' omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek, of jazz. Met ruimte voor bijzondere verhalen, jong talent en optredens van topmusici.

Het NTR-programma wordt wekelijks uitgezonden op NPO 2, live vanuit De Hallen in Amsterdam.

'Podium Witteman', zondag 19 november van 18.05 tot 19.05 uur op NPO 2.

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

radio2 op VRT 1
    Tik Tak