NTR en VPRO verslaan Holland Festival 2015

vrijdag 29 mei 2015

In juni staat cultureel Amsterdam in het teken van het Holland Festival 2015. Thuisblijvers kunnen bij de NTR en VPRO op NPO2 live meegenieten van de sfeer.

Beide omroepen slaan de handen ineen voor vier feestelijke live TV-uitzendingen op de zaterdagavond vanaf het festival, op 30 mei, 6 juni, 13 juni en 20  juni. De presentatie is in handen van Daphne Bunskoek. Ook in hun reguliere cultuurprogramma's besteden NTR en VPRO de hele maand juni uitgebreid aandacht aan het Holland Festival. Ga voor de volledige programmering naar www.ntr.nl/hollandfestival en kijk ook eens op http://www.vpro.nl/hollandfestival.

TELEVISIE – gasten onder voorbehoud

Zaterdag 30 mei, 22.35-23.10 uur op NPO2
Holland Festival 2015 (NTR/VPRO)

Feestelijke opening van de 68e editie van het Holland festival, onder leiding van een nieuwe festivaldirecteur, de Engelse Ruth Mackenzie. Zij vertelt over haar plannen. We praten met Wende over haar fascinatie voor de Japanse popster Hatsune Miku die met een heuse popopera op het festival te zien is. Adelheid Roosen en Nazmiye Oral komen vertellen over hun hele persoonlijke voorstelling 'Niet Meer Zonder Jou'. Daphne Bunskoek praat met zangeres Karsu over de openingsavond in Carré waar ze optrad met haar Turkse jeugdidool Candan Erçetin. Met optredens van Wende en Karsu.

Zaterdag 6 juni, 22.35-23.10 uur op NPO2
Holland Festival 2015 (NTR/VPRO)

Daphne Bunskoek spreekt Pierre Bokma over de grote Amerikaanse theaterlegende Robert Wilson. Op Holland Festival speelt Bokma in de oer-Hollandse muziektheatervoorstelling Koeien, een stuk over componist Misha Mengelberg. Componist Arnoud Noordegraaf vertelt hoe hij de wereldberoemde kunstenaar Ai WeiWei wist te strikken voor de vormgeving van zijn nieuwe opera As Big As The Sky. Verder een optreden van het Gurdjieff Ensemble, dat een Edison won voor de vertolking van het werk van de Armeense componist George Gurdjieff.

Zaterdag 13 juni , 22.35-23.05 uur op NPO2
Holland Festival 2015 (NTR/VPRO)

Gijs Scholten van Aschat komt vertellen over de actualiteit in de Kings of War naar Shakespeare van Toneelgroep Amsterdam. Hanneke Groenteman bezoekt voor ons twee spraakmakende voorstellingen en geeft festivaltips. Er is prachtige muziek van de Iraanse muziekgroep Niyaz  met een unieke mix van traditionele soefi en popmuziek. Begeleid door moderne derwisj dans. Aandacht voor Lulu, de grote opera van het Holland festival met als regisseur de vermaarde kunstenaar William Kentridge wiens werk ook in EYE te zien is.

Zaterdag 20 juni, 23.00-23.35 uur op NPO2
Holland Festival 2015 (NTR/VPRO)

Aandacht voor het 12 Hour Prom in het Concertgebouw, waar onder andere stersopraan Eva-Maria Westbroek op zal treden. Het Nationaal Ballet danst het beste werk van hedendaagse Britse choreografen, in de voorstelling Cool Britannia. En de jonge talentvolle musicus Bram van Sambeek maakt zich sterk voor het behoud van de fagot, een instrument dat tot de bedreigde soorten onder de muziekinstrumenten behoort.

RADIO

NPO Radio 4
Radio 4 besteedt traditiegetrouw veel aandacht aan de veelzijdige programmering van het Holland Festival. In 'Vrije Geluiden Radio 4' (VPRO) komen  van 30 mei t/m 21 juni op zaterdag- en zondagavond tussen 23:00-00:00 thema-gewijs verschillende personen en onderwerpen aan de orde, gerelateerd aan het festival. Onder andere Pierre Boulez, Arnoud Noordegraaf, IJsland en een serie korte items over de fagot.

De NTR zendt zes concerten uit vanaf het festival. Onder andere een marathonuitzending op zaterdag 20 juni van 14.00 – 23.00 uur live vanuit het Concertgebouw Amsterdam met Eva-Marie Westbroek, Pierre Boulez, Yannis Xenakiz en vele anderen.

NPO Radio 6
In 'Vrije Geluiden Radio 6' kunt u van 30 mei t/m 21 juni tussen 20.00 en 00.00 uur luisteren naar korte items over uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het festival. Onder andere Mischa Mengelberg, Cape Traditional Singers Zuid-Afrika en live vanuit Podium Mozaiek Byzantium to Istanbul.

NPO CULTURA

NPO Cultura verdiept zich van 1 t/m 5 juni iedere avond vanaf 20.30 uur in een aantal hoogtepunten uit de programmering. Met onder andere documentaires over kunstenaar William Kentridge, dansvoorstellingen van ICKamsterdam, de geschiedenis van theatergroep La Fura dels Baus en een compilatie gewijd aan de fagot, een instrument dat met uitsterven wordt bedreigd.

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Stoppeltje
    Plop & de Peppers