Nickelodeon heeft beste jaar sinds bestaan
Nickelodeon is in 2007 opnieuw sterk gegroeid. De positie als marktleider op kindertelevisie is versterkt. De zender had haar beste jaar ooit op het tijdvak 06 tot 20u, telde het beste vierde kwartaal ooit op alle relevante tijdvakken, heeft de best bezochte site onder kinderen en zond het best bekeken en meest bekroonde programma onder kinderen uit: 'Het Huis Anubis'.
en 06 en 20u scoorde Nickelodeon in 2007 een marktaandeel van 28.0 procent. Dat is bijna 3 procent beter dan het vorige record uit 2005 (toen 25.1 procent). In de commercieel belangrijkste periode van het jaar – het vierde kwartaal – beleefde Nickelodeon het beste vierde kwartaal ooit en was marktleider op alle relevante tijdvakken. Zo behaalde de zender tussen 06 en 18u een aandeel van 31.9 procent (tegen 30.6 procent voor de dichtstbijzijnde concurrent). Op KidsTV bleef Nickelodeon eveneens ongeslagen: van alle minuten die kinderen naar kindertelevisie keken ging 45.9 procent naar Nickelodeon, ruim een derde meer dan de dichtstbijzijnde concurrent (aandeel: 33.2 procent).
Online verstevigde de zender haar positie. Met maandelijks gemiddeld ruim 800.000 unieke bezoekers was http://www.nickelodeon.nl/ de best bezochte site onder kinderen.
Jeugddrama 'Het Huis Anubis' blijft maandelijks nog steeds beter scoren. Het afgelopen seizoen van 'Het Huis Anubis' was de serie de best bekeken reguliere kinderserie van Nederland, met als hoogtepunt de finale. Deze werd bekeken door in totaal een derde van de kinderen (32 procent) en scoorde daarmee zelfs beter dan de intocht van Sinterklaas. Een groeiend aantal ouders kijkt mee met de serie: in doelgroep boodschappers met kind was Nickelodeon tijdens de finale zelfs de derde zender van Nederland. 'Het Huis Anubis' keert in het voorjaar terug met nieuwe afleveringen.
Naast 'Het Huis Anubis' scoorden ook andere lokale producties erg goed: Sinterklaasserie 'OntbijtPiet', dramaserie 'Sportlets', studioprogramma 'SuperNick' en talentenjacht 'Superster: the Battle' scoorden allemaal boven het zendergemiddelde. Ook in 2008 zal Nickelodeon blijven investeren in lokale producties. Zo start de zender dit voorjaar nog met een candid camera programma.
Cartoons blijven een belangrijke pijler voor Nickelodeon. De serie 'Avatar: the last airbender' was in het vierde kwartaal de best bekeken cartoon van Nederland. 'Spongebob Squarepants' blijft het in de bijna vijf jaar dat de serie in Nederland te zien is nog steeds uitzonderlijk goed doen. Deze voor Nickelodeon gezichtsbepalende programma's keren in 2008 terug met nieuwe afleveringen samen met een flinke stapel nieuwe programma's zoals 'Back to the Barnyard', 'Tak and the power of Juju' en de Dora spin off 'Kailan'.
Patrick Alders, General Manager Nickelodeon Northern Europe: 'Ik ben uitermate trots op wat wij het afgelopen jaar hebben bereikt. Een record aantal lokale producties op Nickelodeon, die ook nog eens allemaal bovengemiddeld scoren. Ik kijk dan ook met vertrouwen uit naar 2008, waarin we niet alleen Nickelodeon maar ook onze drie digitale kanalen en http://www.nickelodeon.nl/ verder zullen uitbouwen.'