Maandag in 'Radar': de verleiding van de megaverpakking
Van een fles Coca-Cola van twee liter kijkt niemand meer op en ook het halen van een halve liter koffie is bij de grote Amerikaanse koffietenten als Starbucks de normaalste zaak van de wereld.
We zijn steeds meer gaan eten en drinken, mede doordat onze porties en verpakkingen steeds groter worden. Ook stunten supermarkten vaak met aanbiedingen van ongezonde producten waardoor we worden verleid om grote hoeveelheden chips, chocolade, frisdrank en andere dikmakers te hamsteren.
'Radar' belicht deze ontwikkeling en staat stil bij de gevolgen voor de volksgezondheid. Weten we nog wel wat een normale portie voedsel is? Waarom zijn we geneigd om altijd de grootste verpakking te kopen? En klopt het dat hoe meer we in huis halen of voorgeschoteld krijgen, hoe meer we eten?
Garantiebeleid ALDI
De Duitse supermarkt ALDI verkoopt naast levensmiddelen ook computers, smartphones en zelfs robotstofzuigers, en die gaan wel eens kapot. Hoe gaat ALDI echter om met de afhandeling van de garantie van zulke producten? Heeft de ALDI dan de Duitse gründlichkeit ook hoog in het vaandel staan? 'Radar' zoekt het uit.
'Radar', maandag 20 oktober om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO 1.