'Het Uur van de Wolf': Het geheugen van Glen Campbell

woensdag 10 februari 2016

In 2011 onderneemt countryzanger en meervoudig Grammy-winnaar Glen Campbell, bekend van onder meer Rhinestone Cowboy, een ongekend muzikaal avontuur.

Terwijl artsen hem net verteld hebben dat hij aan Alzheimer lijdt, besluit hij met zijn gezin zijn conditie wereldkundig te maken en een klein aantal concerten te geven.

Een gewaagde onderneming, want niemand weet hoe het publiek zal reageren en of Glen het aan zal kunnen. Zijn eigen teksten kan hij dan al niet meer onthouden.

De bescheiden tour groeit uit tot een reeks van 151 uitverkochte shows door heel Amerika. Het geheugen van Glen Campbell documenteert van zeer nabij deze Goodbye Tour, waarin Glen en zijn familie moedig hun weg zoeken in het onvoorspelbare verloop van zijn groeiende desoriëntatie. Op het podium - drie van zijn kinderen spelen in de band -, thuis en in het ziekenhuis. Humor, liefde en muziek zijn de enige medicijnen voorhanden.

De direct betrokkenen zijn eerlijk over hun twijfels. Zetten ze hem niet voor gek? Wordt het geen 'ramptoerisme'? Het blijkt bijna onmogelijk om met Glen te repeteren en er is voortdurende zorg. De energie van het optreden en het musiceren blijkt zijn hersenen echter goed te doen en de fans willen hem met alle liefde steunen en nog een laatste keer live zien optreden. De autocue en zelfspot redden hem meer dan eens, maar onmiskenbaar stapelen de uitdagingen zich op. Na 151 concerten is het duidelijk dat het echt niet meer gaat. Dan neemt hij nog één veelzeggend laatste nummer op: I'm Not Gonna Miss You.

Glenn Campbell begon als veelgevraagde sessiemuzikant. Hij speelde met onder meer The Beach Boys, Elvis Presley en Johnny Cash. Als solozanger en gitarist maakte hij met 50 miljoen verkochte platen countrymuziek mainstream in Amerika. In de film is te zien hoe hij in 2012 een Grammy krijgt voor zijn hele oeuvre. Collega-muzikanten als Bruce Springsteen, The Edge en de drummer van Red Hot Chili Peppers Chad Smith reflecteren in de film op Campbells rol in de muziekgeschiedenis. Daarnaast hebben ook zij Alzheimer van dichtbij meegemaakt en putten ze inspiratie uit Campbells laatste tournee. Het geheugen van Glen Campbell is daarmee een muzikale roadmovie, een ontroerend familieportret en een eerlijk beeld van Alzheimer ineen.

'Het Uur van de Wolf', donderdag 11 februari om 22.55 uur op NPO 2.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Lentebeelden
    Murdoch Mysteries
    Tijd voor Max
    Bak mee met MAX