Focus-wtv viert 15-jarig bestaan

donderdag 7 februari 2008

1 februari 1993… vol spanning zit televisiekijkend Zuid-West-Vlaanderen te wachten op de geboorte van de eerste regionale televisie in Vlaanderen. Om halfzeven wappert het logo van WTV, de West-Vlaamse Televisie, door het scherm.

L

ichte tune, groen (van de hoop?) als basiskleur van de generiek, gouden logo (voor een dito toekomst?) en twee enthousiaste gezichten van ervaren televisiefiguren verwelkomen de kijker. Johan Persyn en Jessie Decaluwé werden het uithangbord van een kleine en jonge redactie die het nieuws uit de regio dichter bij de mensen wou brengen.

Zeven maanden later, 1 september 1993, aan de andere kant van de provincie, in Jabbeke, groeit een gelijkaardige spanning. Ook het Noorden van West-Vlaanderen krijgt een eigen kijk op de regio. Met een zelfde gedrevenheid en enthousiasme is FocusTV klaar voor de dagelijkse afspraak met de kijker.

Regionaal nieuws, sport en cultuur worden ook hier de peilers voor een gewaardeerde en druk bekeken nieuwe televisiezender. Met Tony Vanden Bossche bracht ook FocusTV een pak ervaring op het scherm.

Nu 15 jaar later zijn de beide regionale zenders in West-Vlaanderen niet meer van de afstandsbediening weg te denken… in veel gezinnen heeft focus-wtv zelfs een bevoorrechte plaats gekregen.

Dagelijks bereikt de West-Vlaamse tweeling bijna één derde van televisiekijkend West-Vlaanderen. Sinds een vijftal jaar zitten de beide redacties samen in Roeselare. Focus en wtv zijn uitgegroeid tot volwaardige televisiezenders met een uitgebreid programma-aanbod. Van nieuws tot lifestyle, van sport tot economie, zelfs over de provinciegrenzen heen.

Nieuwe look
Sinds 31 januari 2008 zijn focus en wtv dus 15 jaar jong. De beide frisse tieners trokken voor dit feest een nieuw en trendy pak aan: een volledig verjongde en dynamische look & feel.

De nieuwe huisstijl – op basis van herkenbare kleuren – moet de kijker nog beter door het programma-aanbod loodsen en duidelijk maken dat hij altijd wel een reden heeft om op focus- wtv af te stemmen. Bovendien wilden beide zenders een nog groter zendergevoel creëren, zodat alle programma's aangenaam in elkaar overvloeien.

Maar er is méér... Focus en wtv krijgen ook een compleet nieuwe website. Via http://www.focus-wtv.be komt de internetsurfer terecht op de nummer 1-site voor wie op zoek is naar regionaal nieuws uit de provincie. Samen met de Krant van West-Vlaanderen zorgt focus-wtv voor een nog snellere en meer diepgaande berichtgeving via het internet. Nieuws vanuit de kleinste (deel)gemeente, met veel foto's en streaming video vanaf april! Op de site kan ook doorgeklikt worden naar wedstrijden, activiteitenkalenders, acties en een pak shoppingactiviteiten.

Nieuwe studio Dynamiek regionale verslaggeving
Focus-wtv is 15 jaar jong en heeft zichzelf getrakteerd op een gloednieuwe studio. Wim De Meyer: 'De nieuwe studio is veel ruimer, multifunctioneler en – niet onbelangrijk – straalt meer warmte uit. We komen elke weekdag bij de mensen, een tijdstip waarop de mensen naar rust snakken. De studio biedt ons ook meer mogelijkheden om studiogasten te ontvangen. Of willen we ooit met een discussieprogramma beginnen, dan kan dat. Voortaan is ons nieuwsuitzending dus niet alleen qua inhoud maar ook vormelijk dynamisch.'

Nieuw: focus-wtv op zoek naar... Baziel
Het idee is eenvoudig: We gaan op zoek naar de beste Baziel-moppentapper in West- Vlaanderen. Wie vertolkt er het sappigst het West-Vlaamse typetje Baziel, kortom: 'Wie neemt de fakkel over van Guido Depraetere...?'

Focus-wtv gaat op zoek in heel West-Vlaanderen naar de beste moppentappers in drie stappen: eerst zijn er de selecties, 8 goede vertolkers worden uitgenodigd voor een halve finale en enkel de 4 beste moppentappers halen de finale. 48 kandidaten dingen mee naar de titel van beste moppentapper. De kandidaten worden door vakkundige juryleden als Wendy Van Wanten, Walter Capiau, Kurt Defrancq,... gewikt en gewogen. Ook de kijkers zullen via voting hun favovriet kunnen steunen.

De uitzendingen van de selecties op focus-wtv starten op maandag 4 februari 2008. De uitzending van de halve finales is voorzien op zondag 25 mei en 1 juni. De finale wordt uitgezonden op zondag 8 juni.

Persbericht Focus-wtv

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Lentebeelden
    Shakespeare and Hathaway: Private Investigators
    Murdoch Mysteries
    EenVandaag