Donkere wolken boven Studio 100
woensdag 5 maart 2008
Ondanks de vele successen halen sommige formats van het populaire Vlaamse productiehuis het verhoopte rendement niet. Studio 100, bekend van Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy, staat voor enkele pijnlijke keuzes.
In 1
996 richtten Danny Verbiest, Gert Verhulst en Hans Bourlon Studio 100 op. Deze 'kinderamusementsfabriek' is vooral bekend om creaties zoals Samson, K3, Mega Mindy en Kabouter Plop. Studio 100 kende sinds het ontstaan een enorme groei, met als toppunt de intrede van Fortis Private Equity in het kapitaal. Fortis PE nam een belang van 33%.
Het succes zit hem – naar eigen zeggen – in het uniek bedrijfsmodel dat is opgebouwd rond tv-programma's met zingende hoofdpersonages die daarnaast voortleven in fictie, theatershows, strips, merchandisng en themaparken. Studio 100 wil dat bedrijfsmodel internationaliseren en opende vorig jaar in München een eigen kantoor.
Maar, dergelijke hoge investeringen vallen samen met tegenvallende rentabiliteit van bepaalde theater- en tv-producties. Volgens kenners is dit een groeipijn waar Studio 100 mee te kampen heeft. Het is een hele uitdaging om de artistieke cultuur te verzoenen met een meer uitgesproken kostencultuur.
Het probleem ligt namelijk niet bij de theateractiviteiten met de bekende figuurtjes en grote vedetten. Het wordt pas moeilijk als Studio 100 buiten de bekende paden treedt. Ook in de tv-productie zijn er tegenvallende resultaten. De eigen concepten, zoals Big & Small, Rescue 4U, Banana Sam, Super Mega Hyper Pets en Spooky Spook waaraan de groep via Studio 100 Media werkt, stellen teleur.
Dit alles heeft tot gevolg dat de groep hun model moeten bijsturen. Dit is niet makkelijk, omdat het een hele uitdaging is om emotie en ratio met elkaar te verzoenen. De creatieve geesten bij Studio 100 zijn gehecht aan het artistieke, maar dat brengt niet altijd het verhoopte financiële resultaat op.
Maar de situatie is niet dramatisch; de parken van Studio 100 blijven een onverhoopt succes, de verwachte bezoekersaantallen werden steeds overstegen. Ook de merchandising loopt op rolletjes.
In 2006 bedroeg de omzet van de groep 75,12 miljoen euro. 21% daarvan was afkomstig van theater, 12% van film & televisie. Het grootste succes kwam van de parken, namelijk 36% van de omzet. De licenties en merchandising vertegenwoordigen 14%, audio/video 12% en uitgeverij 13%.
Bron: De Standaard
996 richtten Danny Verbiest, Gert Verhulst en Hans Bourlon Studio 100 op. Deze 'kinderamusementsfabriek' is vooral bekend om creaties zoals Samson, K3, Mega Mindy en Kabouter Plop. Studio 100 kende sinds het ontstaan een enorme groei, met als toppunt de intrede van Fortis Private Equity in het kapitaal. Fortis PE nam een belang van 33%.
Het succes zit hem – naar eigen zeggen – in het uniek bedrijfsmodel dat is opgebouwd rond tv-programma's met zingende hoofdpersonages die daarnaast voortleven in fictie, theatershows, strips, merchandisng en themaparken. Studio 100 wil dat bedrijfsmodel internationaliseren en opende vorig jaar in München een eigen kantoor.
Maar, dergelijke hoge investeringen vallen samen met tegenvallende rentabiliteit van bepaalde theater- en tv-producties. Volgens kenners is dit een groeipijn waar Studio 100 mee te kampen heeft. Het is een hele uitdaging om de artistieke cultuur te verzoenen met een meer uitgesproken kostencultuur.
Het probleem ligt namelijk niet bij de theateractiviteiten met de bekende figuurtjes en grote vedetten. Het wordt pas moeilijk als Studio 100 buiten de bekende paden treedt. Ook in de tv-productie zijn er tegenvallende resultaten. De eigen concepten, zoals Big & Small, Rescue 4U, Banana Sam, Super Mega Hyper Pets en Spooky Spook waaraan de groep via Studio 100 Media werkt, stellen teleur.
Dit alles heeft tot gevolg dat de groep hun model moeten bijsturen. Dit is niet makkelijk, omdat het een hele uitdaging is om emotie en ratio met elkaar te verzoenen. De creatieve geesten bij Studio 100 zijn gehecht aan het artistieke, maar dat brengt niet altijd het verhoopte financiële resultaat op.
Maar de situatie is niet dramatisch; de parken van Studio 100 blijven een onverhoopt succes, de verwachte bezoekersaantallen werden steeds overstegen. Ook de merchandising loopt op rolletjes.
In 2006 bedroeg de omzet van de groep 75,12 miljoen euro. 21% daarvan was afkomstig van theater, 12% van film & televisie. Het grootste succes kwam van de parken, namelijk 36% van de omzet. De licenties en merchandising vertegenwoordigen 14%, audio/video 12% en uitgeverij 13%.
Bron: De Standaard