Charles Groenhuijsen en Leontine Borsato presenteren 'Geef om je Hersenen'

dinsdag 24 mei 2016

MAX zendt op woensdag 25 mei om 21.25 uur op NPO 1 het live-programma 'Geef om je Hersenen' uit. In het avondvullende programma wordt met indrukwekkende verhalen en bijzondere optredens aandacht gevraagd voor hersenonderzoek.

Ook is er veel aandacht voor de fascinerende werking van de hersenen. De presentatie is in handen van Charles Groenhuijsen en Leontine Borsato. Bart Chabot gaat als kersverse ambassadeur van De Hersenstichting op pad en zal op geheel eigen wijze veelbelovende onderzoeken onder de aandacht brengen.

Xander de Buisonjé, Stef Bos en Yentl & De Boer lieten zich inspireren door de persoonlijke verhalen van mensen met een hersenaandoening en schreven speciaal voor deze uitzending een nieuw nummer. Ook Trijntje Oosterhuis, Lavinia Meijer, Dominic Seldis, Fuse, Joke Bruijs en Richard Groenendijk treden op.

In Nederland krijgen naar schatting ieder jaar 160.000 mensen een hersenaandoening. Jong of oud, het kan ons allemaal overkomen. En de gevolgen zijn vaak zeer ingrijpend. Want stelt u zich eens voor dat u ineens de woorden niet meer kunt vinden, de volgorde van uw handelingen niet meer overziet of geen nieuwe herinneringen meer aanmaakt.

Zoals Anouk die op haar 28ste werd getroffen door een hersenbloeding en sindsdien geen nieuwe herinneringen meer aanmaakt. Of Jeen Akkerman die, net voor zijn pensioen, de ziekte van Alzheimer krijgt. Jeen is een creatieve alleskunner! Schilderen, fotograferen, muziek maken en zingen in een koor. Maar wat niemand weet, is dat zijn creatieve brein langzaam begint te haperen. In zeven jaar tijd gaat Jeen heel langzaam achteruit. Inmiddels gaat hij vier keer per week naar de dagbesteding en raakt hij steeds meer de weg kwijt. Vanja (14 jaar) wordt twee jaar geleden geschept op de fiets door een auto en loopt ernstig hersenletsel op. Als ze bijkomt uit haar coma, moet ze alles weer opnieuw leren. Lopen, praten, ieder stapje is een overwinning. Ze revalideert nog iedere dag. Leontine Borsato ging een dagje met haar mee. En Andre is begin 40 als hij een infarct krijgt in zijn hersenstam. Hij had het goed voor elkaar, een eigen computerwinkel en drie mooie kinderen. In een mum van tijd vallen bijna al zijn functies uit en zit hij opgesloten in zijn eigen lichaam.

Veel bekende én onbekende Nederlanders zullen aandacht vragen voor de noodzaak van hersenonderzoek. Zoals Peter Timofeeff en Rob Trip, die beiden een beroerte hebben gehad. En Gerdi Verbeet, Carel Kraayenhof, Renate Dorrestein, Ellie Lust, Gijs Staverman, Tanja Jess, Joep Sertons en nog vele anderen werken mee, allemaal vanuit een persoonlijke betrokkenheid.

In de afgelopen 25 jaar is er op het gebied van hersenonderzoek veel bereikt. Door nieuwe technieken is het gelukt om ziekten beter te herkennen en ook echt in de hersenen te kunnen kijken. Met de kennis van nu zijn wetenschappers ervan overtuigd dat een doorbraak in het voorkomen en genezen van hersenziekten dichterbij is dan ooit.

'Geef om je Hersenen', woensdag 25 mei om 21.25 uur bij MAX op NPO 1.

'Liefde voor Muziek' - Susan & Freek (VTM)

Vandaag staat het charmantste koppel uit Nederland centraal: Suzan & Freek. Bij hun vorige deelname in 2022 wisten ze menig Vlaams hart te veroveren en ook deze keer leggen ze hun ziel bloot. In ruil voor zoveel openheid krijgen ze wondermooie versies van hun nummers te horen die hen meermaals tot tranen toe weten te ontroeren.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Radio2 op VRT 1: WinWin
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Lentebeelden
    De Smurfen