Vranckx on the road: vier onmogelijke routes in juli
Rudi Vranckx is zelf een door de wol geverfde reiziger die al heel wat hachelijke wegen heeft gevolgd. Maar de trajecten die hij voorstelt in Onmogelijke routes, tarten elke verbeelding.
Met een soort zeepkist een zware lading van een berg krijgen, met een 40-tonner over zandpistes razen, met een vlot van aaneengebonden stammen een rivier volgen, of met een aftandse truck een halfbevroren meer oversteken.
Het zijn geen toeristische trips en ook geen expedities van avontuurlijke ontdekkingsreizigers, maar tochten die plaatselijke bewoners in afgelegen en moeilijk toegankelijke streken bijna dagelijks moeten ondernemen. Voor hun broodwinning of om thuis, bij familie of op hun werk te geraken. Ze moeten zich daarbij verplaatsen langs merkwaardige, onberijdbare en gevaarlijke wegen, kortom: onmogelijke routes. Meer bepaald in Myanmar, Bolivia, Gabon en Mongolië.
4 juli - Myanmar: Hout vasthouden
Aung Ko is 25 jaar, zijn vrachtwagen is dubbel zo oud. Het vehikel ziet eruit als een stuk schroot maar het rijdt, en Aung Ko verdient er z’n boterham mee. We volgen hem terwijl hij een lading hout gaat ophalen. Een rit van 220 kilometer. Aung Ko neemt een binnenweg om tijd te winnen, een beslissing die hem duur te staan komt.
In de bergen maken we kennis met de broers Chin. Vijf jongens die met een uit de kluiten gewassen zeepkist hout vervoeren. Met een vracht van een halve ton drie kilometer steil naar beneden. Telkens opnieuw hout vasthouden dat er niets gebeurt. Bij aankomst verdienen ze met een beetje geluk twee euro. Een schamel bedrag voor een levensgevaarlijke onderneming, maar de familie kan er een paar keer mee eten.
In het stadje Kale Myo woont meneer Thin. Geef hem drie maanden en hij maakt je een terreinwagen. 'De Japanse 4x4's zijn mooi. Maar ze zijn duur en niet gemaakt voor onze wegen. Mijn jeeps zijn robuust en simpel.' Een terreinwagen van meneer Thin kost zo'n 12.000 euro.
Diep in het regenwoud haalt een groepje mannen olie uit de grond. 'Kijk eens wat een kwaliteit', zegt meneer Thenghi. 'Deze olie kan je zo in de motor gieten, raffineren is nauwelijks nodig.' Maar eerst moet de olie het woud uit per volgeladen bromfiets. Een explosief karweitje.
Les routes de l’impossible: Birmanie. – Een reportage van Tony Comiti © 2014
'Vranckx on the road', vanaf zaterdag 4 juli om 20.10 uur op Canvas.