Update van Amerikaanse maffia in 'Telefacts Laat'

dinsdag 5 mei 2015

'Telefacts Laat' heeft iets weg van een Martin Scorsese-gangsterfilm of een 'best of' van de populaire serie 'The Soprano's'. De reportage van de Britse sterjournalist Trevor McDonald brengt een update van de Amerikaanse maffia anno 2015.

De misdaadorganisatie kreeg rake klappen omdat heel wat leden gingen klikken en hun geheimen als het ware aan de FBI verkochten, maar toch blijkt ze nog altijd springlevend.

'Ik wist voor ik de reportage begon echt niks van de Maffia', zegt McDonald. Misschien daarom net dat hij de juiste vragen kan stellen aan ex-maffiosi. McDonald reist door de Verenigde Staten en slaagt er met zijn steengoede reputatie in om belangrijke figuren voor het eerst voor de camera te krijgen. Sommigen hebben een tijd in de cel gezeten. Anderen zijn nooit veroordeeld, maar gaven collega’s aan bij de FBI en kregen een nieuw bestaan cadeau. Zoals Mickey Scars. Hij hield van de maffia, maar als zijn oudere broer wordt vermoord, stapt hij naar de FBI. Zijn getuigenissen stuurden meer dan 80 maffiosi naar de gevangenis. Uit vrees voor wraakacties moest Mickey onderduiken. Hij heeft leren leven met het idee dat de maffia ooit wraak neemt, en hem vermoordt. Zijn grootste angst is echter dat zijn familie iets overkomt.

De maffia krijgt in films en op tv vaak een dikke laag glamour. Niks daarvan in het leven van John Alite: vroeger een rijkelijk betaald huurmoordenaar voor de maffia, nu een man van 55 die na een lange gevangenisstraf noodgewonden bij zijn zoon moet intrekken. 'Trots is een woord dat ik niet graag gebruik, maar toch was ik toen echt trots op wat ik deed. Ik probeerde echt mijn best te doen', zegt hij over zijn loopbaan als huurmoordenaar. Eén keer nam hij zijn zoon mee bij een opdracht. De jongen van zeven bleef in de wagen terwijl papa een paar meter verderop een lastige klant neerknalde.

Michael Franzese is beter af. Ooit was hij producer van films in Hollywood, maar zijn firma was een dekmantel waarmee zwart geld werd witgewassen. Daarmee verdiende hij soms 9 miljoen euro per week. Franzese werd betrapt en zat zeven jaar in de cel, maar nog altijd woont hij met zijn gezin in een geweldig luxueuze  villa in California. Als herboren christen geeft hij voordrachten over zijn maffiaverleden en daar strijkt hij elke keer 4500 euro mee op.

Veel van de ex-maffiabazen lijken berouw te hebben van hun misdaden. Scars zegt dat hij nauwelijks nog slaapt. Dat is anders bij Ralph Natale, de Peetvader van Philadelphia die 28 jaar in de cel zat. Die slaapt nog altijd op zijn beide oren. 'Ik heb de tel niet bijgehouden van de mensen die ik heb vermoord. Ik ben geen seriemoordenaar, ik kreeg er geen kick van. Het was zij of ik. En ik slaap wel ’s nachts. Ik ga niet liggen bidden voor de ziel van mijn slachtoffers.'

'Telefacts Laat', woensdag 6 mei om 22.20 uur op VTM.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Oma en Oma
    Echte Verhalen: De Buurtpolitie
    The Big Body Hotel
    Stargate SG-1