Tweedelige documentaire 'De Giganten van de Tour' op Canvas

zondag 16 juni 2013

Op 29 juni gaat de Ronde van Frankrijk 2013 van start in Corsica. Het wordt een historische Tour: het is niet alleen 110 jaar geleden dat de eerste Ronde van Frankrijk (1903) werd gereden, maar het is tegelijk ook de 100ste editie van de meeste legendarische van alle wielerwedstrijden.

Het documentaire tweeluik 'De Giganten van de Tour' van Jean-Christophe Rosé vertelt de kroniek van die luisterrijke geschiedenis. Van de vooroorlogse pioniers tot de dramatische dood van Tom Simpson op de flanken van de Mont Ventoux, en van de heerschappij van giganten als Coppi, Anquetil en Merckx tot de onverkwikkelijke dominantie van Lance Armstrong. De film toont de 'moments de gloire' van de Tour, maar net zo goed de zwarte bladzijden in het Ronde-boek, zoals de doping- en geldschandalen.

De Ronde van Frankrijk is een van de populairste sportmanifestaties ter wereld. Jaarlijks staan er miljoenen supporters naast het parcours. De wedstrijd wordt door tientallen omroepen rechtstreeks uitgezonden en door honderden miljoenen mensen bekeken. De Ronde heeft een geweldige traditie en een rijke geschiedenis vol gloriemomenten en dramatiek. De uitstraling van de koers zit niet alleen in de sportieve spanning, maar ook in de iconische plaatsen waar ze passeert, de landschappen en de cultuur, en vooral ook de identificatie van het publiek met de renners: vaak mythische figuren die tegelijk herkenbaar en onbereikbaar zijn.

Om die menselijke dimensie van de Tour te benadrukken, vertelt de documentaire de geschiedenis van de koers aan de hand van verhalen van haar grootste helden. Mannen met klinkende namen die niet alleen de Tour kleurden, maar ook boegbeelden waren van hun generatie en symbolen van hun tijd: Coppi, Bobet, Anquetil, Poulidor, Merckx, Hinault, Indurain, Armstrong en vele anderen.

De documentaire is helemaal samengesteld uit archiefbeelden en verweeft de individuele verhalen van de wielergoden met de geschiedenis van het Tour-epos.

Deel 1 – maandag 17 juni
De eerste aflevering vertelt de geschiedenis van de Tour de France van het prille begin tot de jaren ’60. Al van bij de organisatie van de eerste Ronde door Henri Desgrange in 1903 weet de koers het publiek te begeesteren en te inspireren.

De Fransman Maurice Garin wint die eerste editie met een voorsprong van bijna drie uur op de nummer twee. Eén van de grootste Tour- helden uit het interbelleum is de razend populaire Dédé Leducq.

Na de Tweede Wereldoorlog gaat de Franse favoriet Louison Bobet in de clinch met de vastberaden Fausto Coppi, die het blazoen van zijn land wil herstellen. Aan het einde van de jaren ’50 ontpopt Jacques Anquetil zich tot de nieuwe Tour-gigant.

Deel 2 – maandag 24 juni
Vanaf de jaren ’60 komt de Ronde van Frankrijk in een ware stroomversnelling als gevolg van de technologische vooruitgang, de impact van reclame en sponsors, en de internationalisering van de wielersport. Jacques Anquetil zet zijn zegetocht voort tot ver in de jaren ’60 en houdt daarbij Raymond Poulidor achter zich.

Aan het einde van de jaren ’60 en in de eerste helft van de jaren ’70 moet de ‘eeuwige tweede’ Poulidor zijn meerdere erkennen in ‘de kannibaal’ Eddy Merckx. Nog zo’n legendarische veelvraat is Bernard Hinault, die pas na vijf zeges de fakkel doorgeeft aan het jonge Amerikaanse talent Greg Lemond.

Stilaan steken allerlei dopingschandalen de kop op, zoals dat van de Festina-ploeg. De reputatie van renners, sponsors en organisatoren staan op het spel. De onverzettelijkheid van Lance Armstrong blijkt één groot bedrog. Maar al fietst de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.

(originele titel: La légende du Tour de France, Jean-Christophe Rosé, La Compagnie des Phares et Balises).

'De Giganten van de Tour', maandag 17 en 24 juni om 21.35 uur op Canvas.

Canvastv

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Karrewiet met VGT
    Murdoch Mysteries
    Goedemorgen Nederland
    MAX Geheugentrainer