'The Black Donnellys' nieuw op Canvas

zondag 22 maart 2009

Canvas brengt op maandagavond de Amerikaanse misdaadreeks 'The Black Donnellys', over vier Ierse broers die voor elkaar door het vuur gaan en door omstandigheden op het slechte pad geraken. Daardoor verandert hun hechte familie geleidelijk in een maffiaclan en komen ze in een bendeoorlog met de Italiaanse maffia terecht. De serie werd bedacht en geschreven door oscarwinnaars Robert Moresco (Crash) en Paul Haggis (Crash, Million Dollar Baby en de laatste twee Bond-films).

D

e Ierse familie Donnelly woont in Hell's Kitchen, een ongure buurt van New York. Vader Donnelly werd negen jaar geleden vermoord door de Italiaanse maffia en sindsdien probeert moeder Helen (Kate Mulgrew) haar gezin bij elkaar en haar vier zonen uit de problemen te houden.  En dat laatste is niet zo eenvoudig.

Haar oudste, Jimmy (Tom Guiry) is een echt heethoofd. Hij zit aan de drugs, steelt en bedriegt, en doet voor hij denkt, áls hij al denkt. Jimmy is kreupel als gevolg van een aanrijding door een gestolen wagen in zijn jeugd. Wat Jimmy niet weet, is dat zijn jongere broer Tommy toen aan het stuur zat.

Tommy (Jonathan Tucker) heeft daar nog altijd schuldgevoelens over en voelt zich sindsdien verantwoordelijk voor zijn oudere broer. Daardoor kan hij niet voluit gaan om zijn artistiek talent te ontwikkelen. Hij probeert Jimmy tegen zichzelf te beschermen, maar werkt zichzelf daardoor vaak in nesten. Tommy is al sinds zijn jeugd verliefd op het buurmeisje Jenny Reilly (Olivia Wilde), maar zijn zorg voor zijn familie staat ook hier in de weg. Tommy is de meest intelligente van de broers en dus ook de natuurlijke leider van de familie en dat zorgt soms voor spanningen met Jimmy.

Kevin (Billy Lush) is de derde broer in de rij. Hij is een gokker met talent, maar ook een grote twijfelaar, zodat hij uiteindelijk toch altijd verliest en daardoor in zware financiële problemen geraakt.

Sean (Michael Stahl-David) tenslotte is de benjamin van de familie. Hij is een knappe jongen die veel succes heeft bij de vrouwen. De andere broers proberen hem uit de buurt van hun liefjes te houden, én uit de misdaad.

Toch is het Sean die er onrechtstreeks voor zorgt dat de Donnellys verwikkeld geraken in een bendeoorlog in Hells Kitchen. In de eerste aflevering proberen Jimmy en Kevin namelijk aan geld te geraken door bookmaker Louie Downtown te ontvoeren en losgeld te vragen voor zijn vrijlating. Wat ze niet weten, is dat Louie de neef is van de plaatselijke maffiabaas Sal Minetta (Mark Margolis). Die laat daarop Sean Donnelly zwaar aftuigen, zodat hij in intensieve belandt. Jimmy wreekt zich op Louie en dan is het hek helemaal van de dam. Er volgt een kettingreactie van geweld, wraak en weerwraak tussen de Donnellys, de bende van Sal, met Nicky Cottero (Kirk Acevedo) als baas van de knokploeg, en die van de Ierse bendeleider Huey Farrell.

Het hele verhaal wordt vanuit de gevangenis verteld door Joey 'Ice Cream' (Keith Nobbs), een familievriend van de Donnellys. Hij vertelt de gebeurtenissen aan celgenoten, cipiers, advocaten en al wie naar hem wil luisteren. Maar Joey blijkt nogal een ongeloofwaardige verteller te zijn, zodat de volledige waarheid maar bij stukjes en beetjes aan het licht komt. Daarbij zijn vaak kleine details uit de jeugdjaren van de betrokkenen van belang.

'The Black Donnellys' is eigenlijk een 'coming of age'-reeks over een hechte familie die zich door kleine misstappen en grote samenhorigheid in een bijna onafwendbare evolutie tot een echte misdaadclan ontwikkelt: van broers tot maffiabazen. De naam van de serie verwijst naar een bloedige vete in een Canadees stadje in de 19de eeuw (in de geboortestreek van scenarist Haggis), waarbij een Ierse familie Donnelly betrokken was. Ook zij werden de Black Donnellys genoemd. In de context van deze reeks duidt de naam op de sterke, bijna mystieke Ierse solidariteit.

Inhoud aflevering 1
De Ierse familie Donnelly woont in Hells Kitchen, een ongure buurt van New York. Vader Donnelly werd negen jaar geleden vermoord door de Italiaanse maffia en sindsdien probeert moeder Helen haar gezin bij elkaar en haar vier zonen uit de problemen te houden.  En dat laatste is niet zo eenvoudig, vooral niet wanneer twee van hen, Jimmy en Kevin, aan geld proberen te geraken door bookmaker Louie Downtown te ontvoeren en losgeld te vragen voor zijn vrijlating. Wat ze niet weten, is dat Louie de neef is van de plaatselijke maffiabaas Sal Minetta...

'The Black Donnellys', vanaf maandag 23 maart wekelijks om 23.30 uur op Canvas.

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Paul O'Grady: For the Love of Dogs
    Mega Mindy