'Telefacts' wil dinsdag veilig de lucht in

maandag 30 maart 2015

In Seyne-les-Alpes wordt de bergingsactie na de crash van vlucht 4U9525 voortgezet. De reddingswerkers hebben de loodzware opdracht om de lichamen van de slachtoffers zo snel mogelijk te bergen.

Deze recente crash doet heel wat vragen rijzen: Hoe kan het dat iemand met psychische problemen alleen in een cockpit zit? Hoe komt het dat hij de controle heeft over een vliegtuig met 149 passagiers? Vertrouwen piloten elkaar nog wel? En hoe worden ze psychologisch opgevolgd?

Naast de vele vragen onder het luchtvaartpersoneel, is er ook de toenemende angst onder de passagiers. Om die angst te overwinnen, is het volgens experts goed om de ins en outs van de luchtvaart te kennen. In de uitzending van dinsdag 31 maart gaat 'Telefacts' na hoe veilig het is om te vliegen. Een cameraploeg filmt achter de schermen van de technische controles van een vliegtuig, maar ook in de verkeerstoren en tijdens opleidingen van piloten.

Luchtverkeersleider Bart Maes legt uit hoe het er in de verkeerstoren aan toe gaat: 'We zien de positie en de naam van elk vliegtuig. We zien ook hoe hoog het zit, of het klimt of daalt, de snelheid en de route. Het is een specialiteit zoals die van een chirurg, die een grondige opleiding eist.'

Piloot & Safety Manager bij Jet Air Fly Frank Baetens geeft uitleg bij de vliegtuigcontroles: 'Een A-check wordt uitgevoerd op het toestel na 500 landingen of ongeveer 1.200 vluchturen. Een C-check is een zwaar onderhoud en wordt 1 maal per jaar uitgevoerd. Een C-check is de meest uitvoerige check, waarbij het toestel in feite volledig gedemonteerd wordt.'

Geld verdienen op sociale media
Populair zijn op Facebook en Twitter is niet alleen goed voor je zelfvertrouwen, maar ook voor je bankrekening. Hoe meer likes en volgers iemand heeft, hoe meer geld er binnenkomt. Om geld te verdienen met sociale media hoef je helemaal geen bekende Vlaming te zijn. Op dinsdag 31 maart volgt 'Telefacts' jongeren die rijk worden dankzij hun activiteit op sociale media.

Adverteerders richten hun marketingpijlen steeds meer op jongeren die heel actief zijn op sociale media en er tegenwoordig mooi geld mee verdienen. Expert sociale media  Steven Van Belleghem: 'Wereldwijd heb je toppers die miljoenen verdienen met hun activiteiten op sociale media. De meest succesvolle man op aarde op YouTube is Pew Die Pie, met 35 miljoen volgers. Hij verdient ongeveer 4 miljoen euro per jaar aan zijn Youtube-kanaal en dat is toch wel indrukwekkend.'

In België gaat het nog niet zo ver. Een select clubje van social media-fanaten, zoals fashionista Lima Ché, kan hiervan leven. Op haar blog post ze elke dag glamourfoto’s en bericht ze over hippe kledingmerken en boetieks. Op amper twee jaar tijd is ze uitgegroeid tot een waar internetsucces. 'Ik kan er geen exact bedrag op plakken, maar wat ik verdien gaat meestal van 100 tot 3.000 euro. Alles heeft een andere prijs', vertelt Lima Ché. Ze krijgt niet alleen geld in ruil voor advertenties en product placement op haar blog, maar ontvangt ook designerkleren en peperdure handtassen.

Expert sociale media Steven Van Belleghem verklaart deze trend als volgt: 'Dankzij de online kanalen en sociale media hebben jonge mensen eindelijk de kans om hun ding te doe en  hun talent te delen. Ik denk dat heel dit verhaal van Youtube, bloggers en sociale media nog zal evolueren, maar zeker nog lang zal blijven duren.'

'Telefacts', dinsdag 31 maart om 21.50 uur bij VTM.

Telefacts

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Heterdaad
    VRT NWS laat