Marnix ontmoet zijn grote held Sven Nys in 'Alloo in de Psychiatrie'

woensdag 27 april 2016

In de 9de aflevering van 'Alloo in de Psychiatrie' – vorige week goed voor 551.566 kijkers en een marktaandeel van 31,5% (VVA 18-54, live +5) – heeft Luk Alloo een blij weerzien met patiënte Ilse.

Zij lijdt aan een dissociatieproblematiek en creëert onbewust nieuwe persoonlijkheidsdelen. Na een fugue waarbij ze 5 dagen spoorloos was, wordt Ilse gezond en wel teruggevonden. Luk praat met politieagenten, therapeut Ferdy en met Ilse zelf om haar verdwijning te reconstrueren.

'Ondanks de verdwijning, ben ik blij omdat ik mij nog dingen herinner', getuigt Ilse. 'Als ik dissocieer word ik Reus, een soort nieuwe persoon die zich meester maakt over mij. Vroeger herinnerde ik mij bijna niets van mijn verdwijningen. Nu besef ik dat ik in Geraardsbergen was. Ik stapte een warenhuis binnen om er te eten en sliep buiten in een bos. Ik voel mij veilig in een bos, omdat ik dieren meer vertrouw dan mensen.'

Luk Alloo zoekt ook Tony opnieuw op. Hij is na zijn depressie thuis weer opgenomen in de instelling. 'Het ging thuis niet goed. Ik was eenzaam, tobde te veel en ik weet niet wat ik met mijn leven moet doen. Ik ben nu 53 en mijn leven is voorbij. Ik ben niet meer actief en ben dus afgeschreven in deze maatschappij. Die geestelijke pijn weegt zwaar door. Het is misschien 10 jaar geleden dat ik nog heb gelachen', klinkt het. Toch lijkt Tony even zijn lach terug te vinden als Luk over Toon Hermans begint te praten.

Stefaan bezoekt zijn man Tom, die is opgenomen op een gesloten dienst voor crisiszorg en intensieve zorgen. Tom heeft momenteel een psychose en waant zich de uitverkorene van God om de wereld te redden. Stefaan stelt alles in het werk om Tom te stabiliseren en naar huis te krijgen.

Marnix maakt zich ondertussen klaar voor een trip buiten de psychiatrie. Samen met Luk trekt hij naar het Belgisch Kampioenschap veldrijden, waar hij zijn grote held Sven Nys ontmoet.

Luk Alloo belicht in deze aflevering ook enkele therapieën en de resultaten die ze teweegbrengen bij patiënten Rudy en Willy. Willy is een nieuwe patiënt met emotionele en impulsieve schommelingen. Hij volgt ergotherapie, waarbij op een speelse manier gepraat wordt over de gevoelswereld van de patiënten. Zodra Willy over zijn thuisstad Aalst praat, krijgt hij het moeilijk.

Rudy is een ambulante patiënt in de instelling. Tijdens de dag volgt hij therapie en 's avonds gaat hij naar huis. Rudy wordt behandeld voor een gevoeligheid voor psychose. Hij ziet, hoort, ruikt of voelt soms dingen die er niet zijn en is soms overtuigd van dingen die door anderen niet als werkelijk worden beschouwd. 'Ik heb het etiket van psychiatrisch patiënt, maar evolueer goed', vertelt Rudy. 'Dankzij het programma heb ik terug contact met mijn kinderen. Dat is heel positief. Ook de gesprektherapie verloopt goed. Ik kan mijn psychologe dagelijks zien en praat over mijn diepste gevoelens. Dat zet mij weer op de goede weg.'

'Alloo in de Psychiatrie', donderdag 28 april om 21.55 uur op VTM.

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

Tik Tak
    Kabouter Plop