'Koppen' volgt vijf geïnterneerden in het FPC Gent

dinsdag 24 november 2015

'Koppen' mocht een jaar lang exclusief filmen in het FPC, het Forensisch Psychiatrisch Centrum in Gent, dat nu exact een jaar open is. Vijf mannen getuigen voor 'Koppen' op woensdag 25 november en geven zo een unieke inkijk in internering in ons land.

In totaal worden in het FPC 264 geïnterneerden verzorgd. Een primeur voor ons land, omdat geïnterneerden met een hoog risico eindelijk hulp krijgen. Cateringbedrijf Sodexho en de Nederlandse zorggroep Parnassia zijn de privé-uitbaters. Ook dat is een primeur en zorgt bij de start voor grote argwaan bij mensen uit de gezondheidssector.

'Het lange wachten. Het lang zitten. Heeft dat zin? Ik denk het niet', dat vertelt Michael (34) wanneer hij begin dit jaar vertrekt van de gevangenis van Merksplas naar het FPC.

Michael pleegde zestien jaar geleden criminele feiten als gevolg van zijn borderlinepersoonlijkheidsstoornis. Als geïnterneerde moest hij psychiatrisch behandeld worden, maar in de gevangenis kan dat niet. Daarvoor is ons land al tientallen keren veroordeeld door het Europees Hof voor de rechten van de Mens.

Ook Pierre (57) is één van die 1100 geïnterneerden die ontoerekeningsvatbaar is verklaard. Als gevolg van zijn mentale beperking pleegde hij dertig jaar geleden zware zedenfeiten.

Zat ik maar ginder, in Merksplas.' Pierre wordt overmand door heimwee wanneer hij in Gent aankomt. Ook al komt hij in de observatieafdeling in een leefgroep terecht met zeven andere geïnterneerden, toch krijgt Pierre heimwee naar de gevangenis. 'Ik verveel mij. Dedju toch, dat is niet goed vandaag.'

Wilfried (41) lijdt aan psychoses.
'Ik had geen grip meer op de realiteit. Daardoor heb ik in een soort roes een feit begaan. Waardoor ik slachtoffers gemaakt heb. Ik kan de tijd niet meer terugdraaien waardoor ik het ongedaan kan maken.'

Kris (43) pleegde gewelddelicten omdat hij gedragsstoornissen heeft. In groep leven is voor hem niet altijd even makkelijk.
'Je leert jezelf beter kennen door met anderen samen te leven. Je zegt wel eens tegen jezelf: misschien ben ik toch iets te dominant.' Maar dankzij onder meer de agressietherapie leert hij zichzelf beheersen.

Dimitri (31) staat na een jaar FPC al met een been buiten.
'Ik had zwaar gedronken. Ik was mijn leven moe. Dan heb ik het huis vol wc papier gegooid en in brand gestoken.' In het FPC wordt hij klaargestoomd om terug te keren naar de maatschappij. Al wordt het voor hem een vorm van begeleid wonen. Want niet iedereen kan in het FPC genezen worden.

Weg van de waanzin, een reportage van Machteld Libert, Gonda De Beule en Tomas Teetaert.

'Koppen', woensdag 25 november om 21.25 uur op Eén.

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

radio2 op VRT 1
    The Post