'Koppen' volgt een Syrische vluchtelinge

dinsdag 3 mei 2016

Woensdag 4 mei volgt 'Koppen' Ysra Mardini, een Syrische vluchtelinge die een half jaar geleden naar Duitsland is gevlucht. Ze zwom van Turkije naar Griekenland en haalde het.

Haar talent is ook opgemerkt door het internationaal Olympisch Comité die Ysra als gezicht uitspelen voor het speciaal opgerichte vluchtelingenteam dat aan de Spelen van Rio zal deelnemen.

Vlees, groenten en fruit kan je al even via de korte keten krijgen, en wordt in Vlaanderen almaar populairder. En ook met vis is het sinds kort mogelijk in Oostende.

En ook in 'Koppen' woensdag een reportage van de verdwenen soldaat Albert William Venus, een 22-jarige Britse artilleriesoldaat. Hij sneuvelt op 24 mei 1915 tijdens de Veldslag van Bellewaerde Ridge. In de zomer van 2013 vinden archeologen zes restanten in de buurt van Ieper en na 100 jaar wordt hij samen met zijn gesneuvelde strijdmakkers met militaire eer herbegraven in Ieper.

Van Damascus tot Rio
'Ik wil de vluchtelingen trots maken!' Ysra Mardini zegt het met de flair van een volwassen politicus, maar ze is amper achttien jaar oud. Zes maanden geleden kwam ze in Duitsland terecht, na een helse vlucht uit Syrië. De oversteek van Turkije naar Griekenland deed ze al zwemmend: 'We zaten drie uur in de zee. Het was koud en ik was moe, maar ik haalde het. Godzijdank.'

Ysra was een zwemster in Syrië en haar talent is nu ook opgemerkt in Duitsland en ver daarbuiten. Het internationaal Olympisch Comité wil Ysra als gezicht uitspelen voor het speciaal opgerichte vluchtelingenteam dat aan de Spelen van Rio zal deelnemen. 'Zij is het symbool voor wat hoop kan doen voor mensen in nood', klinkt het bij het IOC. Maar de druk is enorm want Ysra haalt nog niet de Olympische norm. 'Heel de wereld verwacht nu dat Ysra de Spelen haalt en bovendien altijd lacht en overal haar verhaal vertelt, een bijna onmogelijke opdracht', zucht haar coach Sven.

'Koppen'-journalist Steven Decraene merkte Ysra vorig jaar al op, tijdens haar vlucht in Belgrado en volgde haar op weg naar Duitsland. Op die manier kreeg hij exclusieve toegang tot wat een Hollywoodverhaal met haakjes is. Want op 100 dagen voor Rio worstelen Ysra en haar coach duidelijk met de druk en de hoge verwachtingen.

Reportage: Steven Decraene

De korte keten
Rechtstreeks bij de boer kopen, zonder tussenschakels. Het klinkt als een terugkeer naar een ver verleden, maar steeds meer Vlamingen doen het. Voor varkensboer Carl Adriansens betekent het een afscheid van de klassieke landbouw. 'Het werd zo anoniem. Nu hebben we weer voeling met ons product en contact met de klant.'

Vlees, groenten en fruit kan je al even via de korte keten krijgen. Wie in Oostende woont, kan sinds een goed half jaar ook Noordzeevis krijgen. Welke vis er precies in de zak zit, weet je nooit. 'Het hangt ervan af wat de vissers die nacht vangen', zegt Levi Vermote van Vesche Vis. Per kilo betaal je 7 euro. Daarvan gaat 4 euro naar de vissers, een pak meer dan wat ze normaal krijgen.

Reportage: Andries Fluit, Ben Roelants en Gonda De Beule

De verdwenen soldaat
Tijdens de Eerste Wereldoorlog stierven in de Westhoek meer dan een half miljoen soldaten. Maar verborgen onder de klei liggen nog altijd vele duizenden die nooit teruggevonden zijn.

Eén van hen was Albert William Venus, een 22-jarige Britse artilleriesoldaat. Hij sneuvelt op 24 mei 1915 tijdens de Veldslag van Bellewaerde Ridge. Bijna 100 jaar lang is zijn lichaam vermist en heeft zijn familie geen idee waar hij gestorven is.

In de zomer van 2013 vinden archeologen zes restanten in de buurt van Ieper. Dankzij een oorlogsdagboek en DNA-stalen slagen onderzoekers erin om twee van hen te identificeren. Eén soldaat blijkt Albert William Venus te zijn. Na 100 jaar wordt hij samen met zijn gesneuvelde strijdmakkers met militaire eer herbegraven in Ieper. Zo komt ook een einde aan Kathleens' jarenlange zoektocht naar haar grootoom. 'Nu kunnen zowel Albert als ik eindelijk rusten.'

Reportage: Guy De Troyer

'Koppen', woensdag 4 mei om 21.25 uur op Eén.

koppentv

'Axel Gaat Binnen' (VTM)

Wat is tantra? Ook Axel wist het niet voor hij vertrok. Nog meer dan anders betreedt hij hier het onbekende. Eén ding is zeker: hij is emotioneel nog nooit zo diep gegaan. In deze aflevering komt Axel zichzelf helemaal tegen op verschillende vlakken. Met de nodige scepsis vertrekt hij naar de retraite in de Ardennen, maar hij keert terug naar Antwerpen als een compleet ander mens.

'Axel Gaat Binnen', om 21.45 uur op VTM.

Lou
    Plop & de Peppers