Kijkcijfers: vtm en 2BE groeien verder
De Vlaamse Media Maatschappij trok de groeicurve van 2011 afgelopen maand gewoon door: +4,5% naar 35,9% (VVA 18-54). Het is trouwens al vijf jaar geleden dat nog een dergelijk marktaandeel werd behaald in januari. Alle drie grote zendermerken gingen er op vooruit.
Vlaggenschip vtm blijft met 23,7% (+2,4% op VVA 18-54) de drijvende kracht achter de VMMa. Zo versterkt vtm zijn commercieel marktleiderschap. We moeten al terug gaan tot januari 2006 om hogere cijfers te bekomen.
Ook 2BE zat in de lift (+0,8% tot 9,7% op VVA 18-44) en dat voor de twaalfde maand op rij. 2BE profileert zich dan ook uitstekend als complementair merk naast vtm. Geen enkele zender groeide sterker dan Vitaya. Op dagbasis stemde 7,4% van alle vrouwen tussen 18 en 54 jaar af op deze zender, dat is een toename van 2,9%. In primetime zet Vitaya zich trouwens op hetzelfde niveau als zijn directe concurrent uit het vrouwensegment.
VtmKzoom zit op het niveau van januari 2011 en bevestigt daarmee. 11,5% van de kinderen kijkt tussen 6.00 uur en 20.00 uur naar deze kidszender.
'The Voice van Vlaanderen' blijft een topper. Gemiddeld lokten de Battles 1.068.818 kijkers (live +4) kijkers op vrijdag (53,2% op VVA 18-54). Nadien is 'Wat Als?' goed voor 565.000 kijkers (39,7% - live+4). 'Tegen de Sterren Op' is het andere topprogramma van vtm: 885.000 kijkers (37%).
Daarnaast waren er ook opvallende nieuwkomers in het schema: met 'Jambers, het Leven Gaat Voort' (682.000 en 33%) en 'Junior MasterChef' (720.000 en 29,3%) kreeg de woensdag een nieuwe invulling. We namen afscheid van 'De Bachelor' (648.000 en 20,5%) en 'Binnen de Minuut' (824.000 en 27,3%). 'Familie' is vandaag het sterkste fundament van de zender met dagelijks 784.000 soapliefhebbers (28,6%), naast 'het Nieuws' (629.000 en 30,5%) uiteraard.
Het Belgisch kampioenschap te Hooglede kon op 1.186.000 kijklustigen rekenen. Daarmee was het veldrijden het best bekeken 2BE-programma. Onder de series scoorde het zevende seizoen van 'House, MD' goed op de zenderdoelgroep (16,3% op VVA 18-44), maar ook 'Terra Nova' (13,3%) en 'Bones' (11,9%) doen hun ding op maandag. Beste filmscore kwam van 'Taken' (16,5%). De doorsnee prime time film (11,7%)scoorde trouwens 0,7% beter dan in januari 2011 (11,0%).
'Sturm der Liebe' blijft groeien. In januari was de soap goed voor 184.000 kijkers gemiddeld om 18u (11,4% op Vr 18-54). Verder scoren vooral de films een pak sterker dan vorig jaar: het gemiddelde van 81.000 kijkers is dubbel zo hoog als in januari 2011.
Bij vtmKzoom scoorde de cartoon van Tom & Jerry het best bij de kids met 25,8% marktaandeel. Naar totaal aantal kijkers was de cartoon Merrie Melodies het populairst: 71.000.
Bron: CIM Audimetrie, januari 2012, Vmmtv