'Idool 2007': de audities in Antwerpen

maandag 19 februari 2007

Op 20 februari 2007 keert de enige echte moeder van alle zangwedstrijden terug op VTM en geven Koen en Kris Wauters het startschot van de zoektocht naar hét 'Idool 2007', naar die ene zanger of zangeres die alles in huis heeft om een écht popidool te worden. Dit ene woord dekt een hele lading: zangtalent, een sterke stem, charisma, persoonlijkheid, een grote uitscheurbaarheidsfactor, … een magische begeestering van het publiek.

A

l deze facetten worden door de jury –Jean Blaute, Vera Mann, Herman Schueremans en Bernard Carbonez, vakkundig en in alle eerlijkheid beoordeeld. Te beginnen met de audities in Antwerpen.

Van 's morgens vroeg stromen de aspirant-idolen toe in het Corinthia Antwerp Hotel en allemaal hebben ze hetzelfde doel: de jury overtuigen van hun gouden stembanden en uitstraling. Twee essentiële voorwaarden om naar de tweede ronde van 'Idool 2007' te kunnen gaan.

Maar vooraleer de minuut van de waarheid aanbreekt, moet er lang gewacht worden. Om niet te zeggen zeer lang en dat is een aanslag op de zenuwen: knikkende knieën, trillende handen, wiebelende voeten, het gebonk van bange harten … Gelukkig zijn Koen en Kris Wauters in de buurt om de aandacht af te leiden, de kandidaten moed in te spreken én om een leuke babbel te slaan. Maar het moet ook gezegd dat niet alle kandidaten last hebben van stress. Isabelle heeft een kalmeerpilletje genomen én een energie-drankje. Nog een andere zet zijn gedachten op nul op de schoot van zijn lief.

Over één ding zijn de idolen in spe het eens. Het ergste wat hen kan overkomen, is dat ze tijdens de auditie hun tekst zouden vergeten. Voor sommigen wordt dat wel degelijk de pijnlijke waarheid.

Ook de kritieken van de jury worden gevreesd. Want hoe Jean Blaute, Vera Mann, Herman Schueremans en Bernard Carbonez het ook verwoorden, een neen komt zeer hard aan. Of zoals één van de teleurgestelden zegt: "Mijn droom is naar de vaantjes". Ook dan bieden Koen en Kris hun troostende schouder, en zijn er de lieve woorden van de mama's, de vriendjes, familie en vrienden.

Toch zijn er kandidaten die bereid zijn om twee keer de auditiemarteling te ondergaan. Om Elke te noemen. In 'Idool 2003' ging het fout tijdens de theaterafleveringen toen ze met micro een opgelegd nummer moest zingen. Elke is ondertussen vier jaar ouder en heeft vier keer meer zelfvertrouwen. Ook Wine waagt opnieuw haar kans. Zij was in 'Idool 2004' bij de laatste 30 gelukkigen, maar het blijft spannend afwachten of ze dit keer het fel begeerde papiertje "Proficiat, je bent bij de laatste 100" zal krijgen. Voor de terugkomers ligt de lat immers nog een stukje hoger.

In de zoektocht naar talent ontmoeten de Wauters-broers flink wat kandidaten met buitenlandse roots en heel wat twintigers die een carrièreswitch willen maken. Wesley is wielrenner bij de beloften, maar hij wil zijn fiets graag op stal zetten om zijn grote muzikale droom waar te maken. Met de hulp van Elton John moet het zeker lukken. Ook kinderverzorgster Anna wil niets liever dan de crèche ruilen voor het grote podium.

Een idool beschikt over gouden stembanden, maar de looks tellen uiteraard ook mee. Benjamin is zich hiervan bewust en heeft zich een eigen stijl aangemeten. De juryleden zien ook heel wat korte rokjes en fijne decolletés de revue passeren. Kortom, ze zien heel wat performance. Maar horen ze die ook? Eentonig kan de muzikale affiche in elk geval niet genoemd worden: van de Hello-song of hoe zing je 'dag' in alle talen, over Vlaamse klassiekers tot de popsongs die de hitparades domineren.

'Idool 2007: de audities in Antwerpen', dinsdag 20 februari om 20u35 op VTM.

DOSSIER: Idool 2007

volledig dossier

'Liefde voor Muziek' - Susan & Freek (VTM)

Vandaag staat het charmantste koppel uit Nederland centraal: Suzan & Freek. Bij hun vorige deelname in 2022 wisten ze menig Vlaams hart te veroveren en ook deze keer leggen ze hun ziel bloot. In ruil voor zoveel openheid krijgen ze wondermooie versies van hun nummers te horen die hen meermaals tot tranen toe weten te ontroeren.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Het weer (laat)
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Zingen is goud
    Tik Tak