Een andere kijk op alternatieve muziek in tweede aflevering van 'Poporama'

zaterdag 6 februari 2016

Na de eerste aflevering begin januari zet 'Poporama' zondag zijn zoektocht voort naar de drijfveren van hedendaagse alternatieve muzikanten en bands.

Uit het aanbod van festivals en clubs selecteert 'Poporama' telkens drie opvallende bands en muzikanten. In de tweede aflevering zijn dat de Belgische crossover-band Stuff, U.S. Girls uit Toronto en de artistieke indie-band Madensuyu. 'Poporama' nodigt ook telkens een Belgische band uit om naar de line-up te luisteren in de 'Poporama'-auto en onbevangen hun mening te geven. Deze keer is dat Echo Beatty, een duo uit Antwerpen dat mysterieuze pop-noir speelt.

Daarnaast licht een professional uit de muzieksector de 'Poporama'-selectie toe. De centrale gast is deze keer Koen Galle, alias DJ Kong. Koen is actief bij Studio Brussel, 22tracks en Catclub.

Nieuw perspectief
'Poporama' is een fris en vernieuwend reportageprogramma dat de alternatieve hedendaagse muziek benadert vanuit een originele invalshoek en zo een andere kijk geeft op muzikanten, hun manier van werken en de wisselwerking tussen hun muziek en de maatschappelijke context. De muziek en de inzichten van de artiesten plaatsen de dingen in een nieuw perspectief.

Aflevering 2 - zondag 7 februari

Stuff
Stuff was zonder twijfel één van de Belgische revelaties van 2015. Hun crossover van jazz en electronica  leverde hen vier nominaties voor de MIA's op en afgelopen jaar mochten ze al drie Red Bull Elektropedia Awards mee naar huis nemen. Stuff is een band in de meest letterlijke zin van het woord: iedereen is even belangrijk en er is geen frontman. Ze kennen elkaar ondertussen zo goed dat improvisatie en non verbale communicatie de sleutel zijn tot hun muziek.

U.S. Girls
U.S. Girls is de 'nom de plume' van Meghan Remy, een Amerikaanse artieste die in Canada woont. Ze brengt een compromisloze mix van 60s girlpop, 70s disco en experimentele electronica. Haar videoclips, die ze zelf maakt, zijn een deel van haar identiteit als kunstenaar.  Poporama stuurde haar met een camera de Brusselse Nieuwstraat in om het te hebben over het ideaalbeeld van de vrouw in de samenleving, een thema dat ook uitvoerig aan bod komt op haar vijfde album 'Half Free'.  Empathie is voor U.S. Girls de eerste stap naar vrijheid.

Madensuyu
De repetitive wall of sound van Madensuyu is ten onrechte één van de best bewaarde geheimen van de vaderlandse indie muziek. Hun naam (Turks voor puur bruisend bronwater) verwijst naar de puurheid en authenticiteit die ze hoog in het vaandel dragen. Dit komt ook tot uiting in de maniakale manier waarop ze het artwork van hun albums benaderen: elk hoesje wordt handmatig geassembleerd, elk exemplaar is uniek.

De centrale gast: Koen Galle
Een professional uit de muzieksector licht deze selectie toe. De centrale gast van 'Poporama' is deze keer Koen Galle alias DJ Kong. Koen maakt radio bij Studio Brussel en richtte de Belgische tak van streamingwebsite 22tracks.com op. Daarnaast is hij ook resident DJ bij de Brusselse Cat Club.

De luistersessie met Echo Beatty
Het Antwerpse duo Annelies Van Dinter en Jochem Baelus aka Echo Beatty mag dit keer plaatsnemen in de auto van Poporama om hun mening te geven over de verschillende reportages. Donkere elektrische folk en Twin Peaks-achtige sferen zijn vaak gehanteerde termen om hun muziek te beschrijven. Hun nieuw album 'Nonetheless' verschijnt op 21 maart.

Een programma van Het Chemisch Circus voor Canvas.

'Poporama', zondag 7 februari om 22.10 uur op Canvas.

Canvastv

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Vive le vélo, Leve de Ronde
    VRT NWS laat