Dinsdag in 'Memotv' op Canvas: Tosca van Puccini in de Vlaamse Opera

maandag 16 maart 2015

Giacomo Puccini is een Italiaanse operacomponist die grote emoties oproept. Sommigen verwijten hem zelfs dat hij sentimenteel zou zijn.

Precies daarom is deze sobere regie van Tosca door de Canadese regisseur Robert Carsen een schot in de roos.

Het melodramatische verhaal  van Victorien Sardou situeert zich in Rome, in het jaar 1800. Floria Tosca, een zangeres, is verliefd op de schilder Mario Cavaradossi. Maar die wordt gevangengenomen, omdat hij een gevluchte gevangene heeft geholpen. De politiechef van Rome, Scarpia,  is ook verliefd op Tosca, en chanteert haar. Hij wil haar geliefde Cavaradossi vrijlaten als ze met hem naar bed gaat. In dat geval zal hij de executie van Cavaradossi  simuleren door losse flodders. Tosca kan niet anders dan akkoord gaan, en Scarpia schrijft een vrijgeleide voor de twee geliefden. Maar voordat hij zich aan haar kan vergrijpen, steekt Tosca hem dood met een mes. In het geheim gaat ze kijken naar de geënsceneerde executie , maar de soldaten schieten met echte kogels… haar geliefde schilder is dood.  Tosca werpt zich van de Engelenburcht naar beneden.

Pucini wil dat in zijn opera de theatrale actie en de emoties heel dicht bij de realiteit staan.  Geen eenvoudige opdracht: op het eind zijn de drie hoofdrolspelers dood.  Het is de grote verdienste van de intendant van de Vlaamse Opera, Marc Clémeur, dat hij in 1992 Robert Carsen naar Antwerpen haalt. Hij blijkt de ideale regisseur om het overbodige sentiment weg te gommen. De serie Puccini’s die Carsen voor de Vlaamse Opera maakt, worden overal in de wereld gespeeld.

Karen Huffstodt is Tosca en Fabio Armiliato haar geliefde, Cavaradossi. Voor de bekende  aria’s Vissi d’arte en E lucevan le stelle krijgen ze open doekjes. Verder met: Falk Struckmann, Tom Haenen,  Pjotr Nowacki, Wojciech Maciejowski, Patrick Cromheecke, Stehen Hindes, en Jeroen Tilkin.

Silvio Varviso leidt het Symfonisch Orkest, Koor en Kinderkoor van de Vlaamse Opera. De decors en kostuums zijn van Anthony Ward, de belichting van Davy Cuningham.

Dit is een productie van de Dienst Kunst en Radio3 van de BRTN. Dirk Gryspeirt staat in voor de tv-regie. Duur: 2u 12minuten

'Memotv', dinsdag 17 maart om 23.00 uur en herhaling op woensdagnamiddag 18 maart op Canvas.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Dagelijkse kost
    VRT NWS laat