De Super Bowl zondagnacht live en exclusief op Eleven Sports

zaterdag 6 februari 2016

We zijn er. De Super Bowl, het lang verwachte evenement voor elke liefhebber van American football, is in de nacht van zondag op maandag live en exclusief te zien op Eleven Sports. In deze 50e editie nemen de Denver Broncos het op tegen de Carolina Panthers.

Zondagavond zal de hele wereld zijn ogen gericht hebben op Californië. De 50e editie van de Super Bowl tussen de Denver Broncos en de Carolina Panthers zal er namelijk worden gespeeld in het Levi’s Stadium van Santa Clara. De Broncos, aangevoerd door de legendarische quarterback Peyton Manning, staan tegenover de Panthers. Wie wordt de opvolger van de New England Patriots van Tom Brady? Antwoord deze zondag live en exclusief op Eleven Sports.

De teams
Het beste team van de AFC-conference, de Denver Broncos, neemt het op tegen het team dat de finale van de NFC-conference won, de Carolina Panthers.

De Panthers, die als favorieten gelden, hadden een uitzonderlijk seizoen met slechts één nederlaag gedurende het reguliere seizoen. Daarbij kwam een echte demonstratie tijdens de NFC-finale tegen de Arizona Cardinals (49-15). De man trouwens, die je in het oog moet houden, is heel zeker Cam Newton.

Maar aan de andere kant zou een andere quaterback heel graag vertrekken met een laatste trofee: Peyton Manning. De legendarische speler bij de Broncos zal deelnemen aan zijn vierde Super Bowl, na 2006 (overwinning), 2009 en 2013. Zijn team uit Denver versloeg de titelhouders, de New England Patriots, en bereikte zo de finale.

Palmares
De Super Bowl zal voor de eerste keer sinds de creatie ervan de beroemde puntentelling in Romeinse cijfers vervangen door de klassieke en sobere '50'. Bovenaan de lijst staan de Pittsburgh Steelers, die het voortouw nemen met zes overwinningen en twee finales. De Denver Broncos hebben de trofee twee keer gewonnen en vijf keer verloren. De Carolina Panthers daarentegen staan ver achter. Ze hebben namelijk slechts één keer de finale gehaald, en verloren, in 2003.

De regels
Kleine herinnering van de basisregels van American football vind je via deze NFL-video!

Het stadium
De 50e editie van de Super Bowl zal dit jaar plaatsvinden in het Levi's Stadium van Santa Clara in Californië. Dit gloednieuwe gebouw, dat in 2014 werd voltooid, kan tot 75.000 personen ontvangen. Tijdens het seizoen is het Levi’s stadium de thuisbasis van de San Francisco 49ers.

De halftime-show
De Super Bowl, dat is ook de garantie om gedurende de halftime evenveel spektakel te krijgen als tijdens de match! Dit jaar zorgt NFL opnieuw voor een weergaloze show, met concerten van niet minder dan Coldplay, Bruno Mars en Beyoncé! De temperatuur zal waarschijnlijk met een aantal graden stijgen.

Trouwens, de laatste keer dat de vrouw van Jay-Z zorgde voor het halftime spektakel van de Super Bowl, dat was in 2013, liet zij letterlijk de stoppen van het stadium doorslaan, waardoor de toeschouwers een aantal minuten in het donker zaten. Nog slechts enkele dagen wachten, en dan kun je de nieuwe performance van de ex-Destiny’s Child en haar collega's ontdekken...

De commentatoren
Jürgen Nijs en John Van de Mergel zullen gedurende de hele Super Bowl zorgen voor commentaar in het Nederlands. Zij zullen worden bijgestaan door Frans Heuvicq die vanuit het Levi’s Stadium in Santa Clara rechtstreeks verslag zal uitbrengen van het evenement.

Recordcijfers
American football is dé favoriete sport van de Amerikanen, gevolgd op geruime afstand door basketbal en baseball. En deze passie vertaalt zich in kijkcijfers die je hoofd doen draaien. Meer dan 114 miljoen televisiekijkers, alleen al in het land van Uncle Sam. Dat heeft gevolgen op alle niveaus, reclamemakers bijvoorbeeld moeten 5 miljoen $ betalen voor een reclamespot van 30 seconden. Dat is 500.000 $ meer dan vorig jaar (+75% in 10 jaar). Maar hier stopt het zeker niet.

Wat denk je hiervan:

- 1.500 $ voor het goedkoopste ticket om in het stadium aanwezig te zijn (gemiddeld prijs: 3.500 $)
- 325 miljoen liters bier worden geconsumeerd gedurende de Super Bowl
- 28 miljoen kilogram chips
- 8 miljoen kilogram guacamole
- 1,25 miljard kippenvleugeltjes

Hoe de match volgen
In België wordt de match live en exclusief uitgezonden op Eleven Sports. Wilt u samen met honderden miljoenen televisiekijkers dit evenement zien? Toegang tot de zenders van Eleven hebt u via de leveranciers VOO, Telenet en Proximus via hun sportabonnement.

'Super Bowl', zondag 7 februari om 23.55 uur (Denver Broncos – Carolina Panthers) op Eleven Sports.

Persbericht Eleven Sports

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

Pingu in de stad
    Nils Holgersson