Binnenkort bij Eén: intriges en glamour in 'The Palace'

dinsdag 3 februari 2009

De Britse achtdelige reeks 'The Palace' volgt het dagelijkse leven van een fictieve koninklijke familie in Buckingham Palace. In de reeks komt de jonge prins Richard na de dood van zijn vader onverwacht aan het hoofd van het land te staan. Richard is niet voorbereid op die taak en probeert er met de moed der wanhoop het beste van te maken, maar moet vaststellen dat zelfs binnen de paleismuren niet iedereen te vertrouwen is.

Wann

eer prins Richard (Rupert Evans), de 24-jarige zoon van koning James III, in een nachtclub enkele meisjes aan het versieren is, krijgt hij nieuws dat hij nog in geen jaren had verwacht. Met de gecodeerde boodschap 'Tower Bridge' wordt hem gemeld dat zijn vader is gestorven. Nog voor Richard zijn roes kan uitslapen, wordt hij naar Buckingham Palace gevoerd om met onmiddellijke ingang zijn taak als koning op te nemen.

Prins Richard had gedacht dat hij nog minstens twintig jaar zou hebben om zich te vervolmaken als opvolger voor de troon, maar die tijd krijgt hij dus niet. Hij probeert er het beste van te maken en zijn moderne ideeën over de monarchie in de praktijk om te zetten, maar de pers staat met geslepen messen klaar om hem neer te halen.

Ook binnen de koninklijke familie zelf is niet iedereen onverdeeld gelukkig met de kroning van Richard. Prinses Eleanor (Sophie Winkleman), Richards oudere zus, was maar wat graag zelf op de troon terechtgekomen. Zij hoopt vurig dat haar broer een fout maakt, zodat hij de troon aan haar moet overlaten. Zijn broer George (Sebastian Armesto) en zijn puberende zus Isabelle (Nathalie Lunghi) staan wel achter hem, maar brengen hem in de problemen door hun soms onverantwoorde gedrag. En dan is nog natuurlijk koningin Charlotte (Jane Asher), nog steeds indrukwekkend, maar onwennig bij de nieuwe situatie.

Richard kan in de eerste weken van zijn koningschap wel wat hulp gebruiken van de mensen om hem heen, maar ontdekt al gauw dat hij die niet allemaal kan vertrouwen. Zijn zus blijkt tot meer in staat dan hij ooit voor mogelijk had gehouden en zelfs zijn private secretaresse, Abigail Thomas (Zoe Telford), houdt er een heel eigen agenda op na.

De Britse fictiereeks 'The palace' biedt een blik op wat er zich afspeelt achter de gesloten paleisdeuren van een hedendaagse koninklijke familie. Het is fictie, maar de intriges binnen de familie, het niet altijd betrouwbare personeel en het onverantwoordelijke gedrag van de prinsen hebben soms akelig veel weg van de realiteit…

Aflevering 1
Prins Richard, de zoon van de koning, zit in een nachtclub wanneer hij te horen krijgt dat zijn vader overleden is. Hij wordt ogenblikkelijk naar Buckingham Palace gebracht om de troon over te nemen, maar is niet voorbereid op de zware taak die hem wacht. Van zijn zus Eleanor hoeft hij niet veel hulp te verwachten, want zij aast zelf op de troon. Tot overmaat van ramp wordt Richard betrapt met een mysterieus vriendinnetje en dreigt een tabloid het verhaal te publiceren. Tot afgrijzen van zijn eigen personeel besluit Richard zélf een televisie-interview te geven over het voorval.

'The Palace', gloednieuw vanaf vrijdag 13 februari om 22.15 uur op Eén.

'Liefde voor Muziek' - Susan & Freek (VTM)

Vandaag staat het charmantste koppel uit Nederland centraal: Suzan & Freek. Bij hun vorige deelname in 2022 wisten ze menig Vlaams hart te veroveren en ook deze keer leggen ze hun ziel bloot. In ruil voor zoveel openheid krijgen ze wondermooie versies van hun nummers te horen die hen meermaals tot tranen toe weten te ontroeren.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Thuis
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Terzake
    VRT NWS journaal met VGT