'Alaturka': documentaire over 50 jaar Turkse immigratie in Gent

woensdag 19 november 2014

Vijftig jaar geleden kwamen de eerste Turkse migranten aan in Gent. In eerste instantie vooral mannen, maar later ook vrouwen en hele gezinnen.

Een halve eeuw later gaat Alexander Decommere in de documentaire 'Alaturka' op zoek naar de Turkse diaspora in Gent. Daarvoor luisterde hij naar het migratieverhaal van drie generaties Turkse vrouwen. Hoe beleven zij hun Turks zijn, hun Belg zijn én hun vrouw zijn in hun nieuwe vaderland? En vooral: hoe kijken zij aan tegen de 'integratie', een kwestie die in 1964 al prominent haar schaduw wierp over de migratie, en die de volgende vijf decennia alleen maar relevanter, dwingender en controversiëler is geworden.

De eerste Turkse migranten in Gent waren vaak mannen alleen, die hun gezin hadden achtergelaten op zoek naar economisch geluk in onze streken.  Maar geleidelijk volgden ook hele gezinnen. Vaak kwamen ze uit achtergestelde landelijke gebieden in Turkije, gedropt in een vreemde stad aan de samenvloeiing van Leie en Schelde.

Alexander Decommere volgt vier vrouwen die nu nog altijd worstelen met hun dubbele identiteit, met hun positie als vrouw in hun mengcultuur, met hun toekomst en verleden.

Hatice is twintig en een jonge vrouw met een heel uitgesproken en duidelijke mening. Zij begint aan studies Toegepaste Taalkunde Engels-Turks.

Haar tante Gülseren, 46 en gescheiden, werkte tot voor kort als cultureel bemiddelaar in het UZ Gent. Ook zij is niet op haar mondje gevallen en haar vaak onconventionele visies en opinies zorgen wel eens voor problemen.

Cimen, 47 en een gescheiden moeder met twee dochters, werkt in de Inno in de Gentse Veldstraat, waar ze de juwelenstand beheert. Ze blijft worstelen met haar dubbele identiteit en gemengde culturele context.

Dône is 74, voedde vier kinderen op in Turkije en volgde haar man, Suleyman, naar Gent. Daar kregen ze nog eens vier kinderen erbij. Ze heeft het hele traject van tientallen jaren migratie doorgemaakt. Ze zal waarschijnlijk in Gent sterven, maar ze lijkt emotioneel en cultureel nog altijd in Turkije te leven.

Vier vrouwen, wiens verhalen deels verweven zijn, maar die ieder een genuanceerd onderdeel vormen van een complex en vaak nog moeilijk proces van aantrekken en afstoten, van integreren en uitsluiten, van verleden en toekomst.

Een programma van Story Blvd. voor Canvas. Met muziek van Mustafa Avsar en Willem Vermandere.

'Alaturka', donderdag 20 november om 23.05 uur op Canvas.

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

Lentebeelden
    Tik Tak