'Villa Vanthilt' zondag in het teken van Eerste Wereldoorlog

zaterdag 28 juli 2012

Op zondag 29 juli staat 'Villa Vanthilt' in het teken van de Eerste Wereldoorlog. Vijf klaroeners van de Last Post Association spelen Ten velden op de Grote Markt van Ieper.

Daarnaast vertellen acteurs Lize Feryn en Wim Opbrouck over hun rol in de nieuwe Eén-reeks 'In Vlaamse Velden', geeft Franky Bostyn van het Memorial Museum Passchendaele 1917 Marcel een korte geschiedenisles, lichten Arnout Hauben en Jonas Van Thielen een tipje van de sluier van de Eén-reeks 'Ten Oorlog' en brengen Koen Crucke en De Koninklijk Harmonie Sint-Cecilia van Elverdinge samen 'It's a long road to Tipperary'.

Naar goede gewoonte geeft Marcel op zondagavond het startsein voor een nieuwe week met een bijzonder thema. In Ieper zet hij die traditie met veel plezier verder. Op zondag 29 juli trekt Marcel achter het front en staat de hele uitzending in het teken van de Eerste Wereldoorlog.

Elke avond om 20.00 uur staat het Ieperse leven even stil. Dat is het moment waarop de klaroeners van de Last Post Association blazen om de gevallen soldaten te eren. Hoogst uitzonderlijk komen er vijf klaroeners naar de villa van Marcel. Daar zullen ze de show op gepaste wijze openen, door Ten velden te spelen.

Binnenkort starten de opnames van de nieuwe Eén-reeks 'In Vlaamse Velden'. De serie brengt het verhaal van een Vlaams gezin tijdens de Eerste Wereldoorlog. Centraal staat het
verhaal van de vijftienjarige dochter Marie, gespeeld door Lize Feryn. De vader van Marie zal gespeeld worden door Wim Opbrouck. 'Vader en dochter' nemen plaats in de zetel van Marcel en vertellen over hun rol, hun belangstelling voor de Eerste Wereldoorlog en hoe u zelf een rol kunt bemachtigen in de serie.

Franky Bostyn is niet alleen conservator van het Memorial Museum Passchendaele 1917 in Zonnebeke, hij is vooral een historicus met een grote passie voor de Eerste Wereldoorlog. Hij zet zich mee in de zetel, geeft Marcel een bondige geschiedenisles en een andere kijk op de oorlog. Van de rol van België, over de eerste Senegalezen tot de meisjes van het plezier.

Arnout Hauben en Jonas Van Thielen zijn op stap langs het westelijke front van de Eerste Wereldoorlog. Ze zijn een tijdje geleden begonnen in Nieuwpoort en sindsdien hebben ze al een behoorlijk aantal kilometers in de kuiten. Voor Marcel nemen ze exclusief beeldmateriaal mee en geven ze al iets prijs van hun bijzondere voettocht.

Muzikaal sluit 'Villa Vanthilt' zondag af met een eenmalig optreden van Koen Crucke en De Koninklijk Harmonie Sint-Cecilia van Elverdinge. Zij brengen samen het liedje dat door veel soldaten gezongen werd tijdens Wereldoorlog I: 'It's a long road to Tipperary'. Het nummer symboliseerde het verlangen om naar huis te gaan.

'Villa Vanthilt' in het teken van de Eerste Wereldoorlog, zondag 29 juli om 21.10 uur op Eén.

villav

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Chateau Planckaert
    The Post