Raymond Tallis in 'Wanderlust'

zaterdag 24 september 2016

In 'Wanderlust' ontmoet de Pools-Vlaamse filosofe Alicja Gescinska nationale en internationale persoonlijkheden met diverse filosofische en religieuze achtergronden.

Alicja praat met filosofen, kunstenaars, schrijvers en wetenschappers, en laat zich door hen inspireren.

In de vierde aflevering gaat Alicja op bezoek bij Raymond Tallis, neurowetenschapper, geriater en filosoof. Tallis is een gewaardeerd arts, overtuigd humanist  en vooral een minzame man met een relativerende kijk op het leven en ouder worden.

Neurowetenschapper en  filosoof Raymond Tallis – zondag 25 september
Als geen ander is Ray Tallis (69 jaar) gefascineerd door het belangrijkste orgaan van de mens: zijn hersenen en bij uitbreiding de menselijke natuur in zijn geheel.  Maar hij was ook geriater en moest vaak beslissingen nemen die onomkeerbaar zijn. Een verantwoordelijkheid die zwaar doorweegt.  Deze job maakte van hem een pleitbezorger van het recht op waardig sterven.

Ik was me wel bewust van het  vermogen om belangrijke vergissingen te maken. Ik veronderstel dat God ook belangrijke vergissingen heeft gemaakt, maar ik heb me nooit erg als een soort God gevoeld. Wat me erg trof, is dat Milan Kundera het heeft over 'de ondraaglijke lichtheid van het bestaan'. Weinig schrijvers spreken over de ondraaglijke zwaarte van verantwoordelijkheid.'

Poëzie schreef hij al toen zijn kinderen nog in de wieg lagen. Maar na zijn emeritaat, zo’n 10 jaar geleden, maakte hij van schrijven een voltijdse bezigheid. Hij heeft  een twintigtal boeken op zijn naam staan over kunst, cultuur, het brein en de natuur. Op dit ogenblik werkt hij aan zijn magnum opus, een boek over de tijd.

Tallis ziet momenteel een heropleving van religies en denkt ook dat mensen altijd nood zullen blijven hebben aan iets dat groter is dan zijzelf, aan een groter doel in het leven. Zelf gelooft hij niet in God en hij noemt zichzelf een seculiere humanist.

'Ik noem mezelf liever een seculiere humanist dan een atheïst, want als je zegt dat je een atheïst bent definieer jezelf door wat je niet bent, alsof ik  een 'niet-ist' ben. Ik denk niet dat mijn wereldbeeld helemaal bepaald is door mijn ongeloof in het bestaan van God. Dat  zou een te beperkte omschrijving van mijn wereldbeeld zijn'.

Of er iets is na de dood weet hij niet met zekerheid. Hij ontkent het ook niet, maar hij zet de deur op een kier.

'Er zijn veel redenen om aan te nemen dat het einde van mijn lichaam niet noodzakelijk het einde van mijn ik zal zijn. Het feit alleen al dat we zo verschillend zijn van andere zaken en wezens op deze planeet, maakt het mogelijk dat we een andere bestemming zouden kunnen hebben.'

Alicja zoekt hem op in zijn huis met zicht op de 'Happy Valley' in Bramhall, Stockport , niet ver van Manchester. Samen sporen ze  naar London voor een bezoek aan The Athenaeum Club waar hij lid van is. Deze  gentleman's club in de Pall Mall, telde ook Darwin en Dickens onder haar trouwe leden.

'Wanderlust', zondag 25 september om 20.10 uur op Canvas.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

radio2 op VRT 1: ann&daan
    Silent Witness
    De Avondshow met Arjen Lubach
    Noord-Zuid-Oost-West